Een optimale inrichting van de ontvangstruimte

Een goede eerste indruk maak je maar één keer. En wat is het eerste dat bezoekers zien wanneer ze bij je binnenlopen? Juist, de ontvangstruimte. Je kunt je dus wel voorstellen hoe belangrijk het is dat de entree van jouw bedrijfspand de identiteit van jouw bedrijf of organisatie uitstraalt. Maar hoe zorg je er dan voor dat je ontvangstruimte het visitekaartje van de organisatie wordt? Bij Havic Kantoormeubelen weten we precies waar de inrichting van een ontvangstruimte aan moet voldoen en laten we deze naadloos aansluiten op de identiteit van jouw bedrijf of organisatie. We geven je daarom graag alvast een aantal tips om je fantasie de vrije loop te laten.

De receptie: het eerste contact

Bij de receptie heeft de receptionist(e) het eerste persoonlijke contact met een potentiële klant of werknemer. Creëer een receptiebalie die goed zichtbaar is bij binnenkomst. Een bezoeker dient namelijk direct te herkennen in welke richting hij of zij gewenst wordt te lopen. Dat zorgt ervoor dat men zich vanaf het eerste moment op zijn gemak voelt. Ook de hoogte van de balie heeft invloed op een goede eerste indruk. Een receptiebalie heeft de optimale hoogte wanneer je bezoeker en receptionist(e) op ooghoogte met elkaar kunnen communiceren. Je wilt immers niet dat de een op de ander ‘neerkijkt’.

Blog ontvangsruimte inrichten 2 - Havic Kantoormeubelen

De uitkomst: een prettige zithoek

Het is niet ideaal om je bezoekers aan de receptiebalie te laten wachten. De receptionist(e) is dan niet in staat de werkzaamheden met volle focus te kunnen voortzetten, en de bezoeker kan een ongemakkelijk gevoel ervaren. Zorg dus naast een welkome receptiebalie ook voor een prettige zithoek met comfortabele zitgelegenheden. Dan kan de bezoeker in alle rust wachten tot hij wordt opgehaald door zijn afspraak. Wil je extra punten scoren voor die goede eerste indruk? Bied dan tijdens het wachten een kopje koffie of thee aan.

Ook tijdens het wachten wil men iets doen

Wachten is niemands favoriete tijdverdrijf. We kijken nieuwsgierig om ons heen, openen onze telefoon of gaan letten op de kleinste details. Maak de wachttijd voor je bezoekers zo aangenaam mogelijk en geef hen de mogelijkheid iets te doen. Zo kun je bijvoorbeeld actuele vakbladen neerleggen of een beeldscherm ophangen, maar het is ook een extra kans om hen kennis te laten maken met je bedrijf. Leg je eigen brochures, flyers of magazines eens neer, of toon je eigen content op het beeldscherm.

Verlichting doet wonderen

Het beschikken over voldoende daglicht zorgt voor een positief gevoel bij ons als mensen. Je voelt je opgewekt en je kunt je beter concentreren. Heb je geen mogelijkheid om voldoende daglicht binnen te laten? Zorg dan voor meerdere lampen met wit licht, wat een soortgelijk effect op onze gemoedstoestand heeft als daglicht.

Houd het simpel en creëer rust

Je bezoekers dienen uiteraard een goede eerste indruk te krijgen van je bedrijf of organisatie. Maar, bezoekers komen vaak voor één doel: de afspraak. Sommigen zijn gespannen en willen even een momentje voor zichzelf. Anderen kijken om zich heen en genieten van het moment. Houd de inrichting van je ontvangstruimte daarom vooral simpel en creëer een rustige, kalme uitstraling, zónder de identiteit van je bedrijf of organisatie te verliezen.

Heb je na het lezen van deze blog inspiratie gekregen voor jouw ontvangstruimte en wil je in contact komen met de adviseurs van Havic Kantoormeubelen? Zij weten exact hoe ze je jouw ontvangstruimte vorm kunnen geven.

Gratis Levering & Montage Veel Producten op Voorraad Showrooms in Veghel, Amsterdam, Gouda, Hilversum & Breendonk (BE) +31 (0)413 - 370 370