Persoonlijk advies en 3D ontwerp Showrooms in Veghel, Amsterdam, Gouda, Hilversum en Breendonk (BE) Bel vrijblijvend 0413 - 370 370

 

Zit-sta bureaus: meer beweging op kantoor

Een kantoorbaan gaat vaak gepaard met veel zittend werken. Iedereen weet ondertussen dat langdurig zitten schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Je kunt er op verschillende manieren voor zorgen dat je meer beweegt op de werkvloer. Het gebruik van een zit-sta bureau is hiervan een goed voorbeeld.

De voordelen van zit-sta bureaus

Het menselijk lichaam is niet gemaakt om de hele dag in dezelfde positie te zitten. Met een zit-sta bureau kun je zittend en staand werken afwisselen. Deze manier van werken ontlast rug, nek en schouders en bevordert de doorbloeding van de benen. Bovendien heeft het gebruik van een zit-sta bureau een positief effect op het concentratievermogen en draagt het bij aan een verlaging van het ziekteverzuim.

Zit-Sta bureau - Havic KantoormeubelenHoe werkt een zit-sta bureau?

De hoogte van een zit-sta bureau is verstelbaar. Hierdoor is het heel gemakkelijk om zittend en staand werken af te wisselen. Let er bij het verstellen van de hoogte goed op dat deze aansluit bij de juiste werkhouding. Bij staand werken moeten de onderarmen op het bureaublad rusten met de ellebogen in een hoek van 90 graden. Door een onjuiste instelling van de hoogte van het zit-sta bureau, wordt vaak een hangende of doorgezakte sta houding aangenomen. Dit doet het positieve effect op rugklachten te niet.

Ruime keuze in zit-sta bureaus

Zit-sta bureaus zijn er in vele soorten en maten. Er zijn enkele bureaus (voor één persoon), duo desks (voor twee personen) of zogenaamde benches (voor vier, zes of meer personen). De hoogte is elektrisch verstelbaar of handmatig door middel van een spindel. Voor meer persoons werkplekken bestaan er akoestische tussenschotten, voor het dempen van omgevingsgeluid. Het werkblad kan vaak uitgevoerd worden in verschillende decors en het frame in diverse kleuren, want het oog wil tenslotte ook wat. Let bij het aanschaffen van een zit-sta bureau goed op de minimale en maximale instelbare hoogte, zodat deze goed aansluiten bij uw wensen.

Andere tips voor meer beweging op kantoor

Naast het gebruik van een zit-sta bureau zijn er natuurlijk nog heel veel andere manieren om langdurig stil zitten te voorkomen.

#1
Het zitten op een normale bureaustoel kun je afwisselen met zitten op een zogenaamde actieve stoel of kruk. Deze bewegen als het ware een beetje met je mee en zo is je lichaam dus continu bezig met corrigeren wat de bloedsomloop stimuleert. Met actief zitten neem je automatisch een ergonomisch verantwoorde houding aan. Dit vermindert of voorkomt o.a. nek- en rugklachten.

#2
Vergader eens staand. Niet alleen goed voor de afwisseling maar ook voor het concentratievermogen en de creativiteit. Bartafels zijn handig voor staand vergaderen, zodat je toch spullen neer kan leggen of notities kan maken.

#3
Bewegen achter je bureau kan op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een fietskruk of een loopbandbureau. Maar denk ook eens aan simpele bewegingsoefeningen die je tussendoor achter je bureau kan doen. En natuurlijk af en toe even goed rekken en strekken.

#4
In plaats van in de kantine gaan zitten tijdens de lunchpauze, kan je er ook voor kiezen om een wandeling te maken. De beweging en buitenlucht zijn niet alleen goed voor je gezondheid maar zorgen ook voor nieuwe energie en een leeg hoofd. Buiten slecht weer? Misschien zijn er in je organisatie sportfaciliteiten of spelmogelijkheden in de kantine, waar je tijdens je pauzes gebruik van kan maken.

#5
Als je regelmatig wat te drinken haalt, dan ben je steeds even in beweging. Voor 1 liter water per dag moet je toch zeker 10 keer een glaasje water gaan halen.

#6
Loop eens naar een collega toe in plaats van mailen of bellen. Goed voor de beweging én de onderlinge contacten.

#7
Zet kantoormachines zoals de printer op afstand, zodat je er heen moet lopen. De frequentie van de beweegmomentjes is belangrijker en de duur.

#8
Neem de trap in plaats van de lift.

#9
Moet je vaak telefoneren? Maak dan gebruik van een draadloze headset voor meer bewegingsvrijheid. Of ga, indien mogelijk, even aan de wandel tijdens het bellen.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zou je niet langer dan 30 minuten tot een uur onafgebroken moeten zitten. Neem bovenstaande tips dus ter harte en kom in beweging op kantoor!

Gratis Levering & Montage Veel Producten op Voorraad Showrooms in Veghel, Amsterdam, Gouda, Hilversum & Breendonk (BE) 0413-370370